Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Inkomenscontrole


Geef snel uw reactie door

Bij de toewijzing van een woning controleert de corporatie uw inkomen. Dit is wettelijk verplicht. U toont dan aan dat het inkomen dat u hebt opgegeven klopt. 

Om dit makkelijker te maken, kunt u de bewijsstukken alvast toevoegen aan uw gegevens. Zo voorkomt u ook dat u een woning misloopt doordat u uw documenten niet op tijd inlevert. Gaat u dus actief op zoek naar een woning? Dan is het handig om alvast uw inkomensdocumenten te uploaden.

Let op: Dit is dus niet verplicht!.

Welk inkomensdocument?
Wij vragen u om per volwassene in uw inschrijving de documenten toe te voegen die u heeft gebruikt voor het bepalen van het inkomen. Dit is altijd de meeste recente inkomensverklaring of de definitieve of voorlopige aanslag Inkomstenbelasting van de Belastingdienst. Alleen als uw huidige inkomen sterk is gedaald of gestegen kunt u daarnaast eventuele salarisstroken of uitkeringsspecificaties toevoegen. Op de Inkomenspagina vindt u meer informatie over het op te geven inkomen en welke documenten er nodig zijn.

Inkomensdocumenten toevoegen, wijzigen of verwijderen

Als u inlogt ziet u onder Mijn gegevens het kopje Mijn documenten. Hier kunt u uw inkomensdocumenten toevoegen (uploaden). U kunt de digitale versie van uw inkomensverklaring of aanslag die u van de Belastingdienst heeft gekregen uploaden (in pdf-formaat), of een foto in jpg-, jpeg- of png-formaat. Zo kunt u bijvoorbeeld met uw smartphone een foto uploaden van uw papieren inkomensdocument. 

We vragen u om zelf het Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken van het document met de KopieID-app van de Rijksoverheid. Leest u ook de instructiepagina uploaden op een computer of uploaden met een mobiele telefoon.

Uw privacy. Wat gebeurt er met uw inkomensdocumenten?
Uw inkomensdocumenten zijn vertrouwelijke documenten. U blijft zelf de baas over uw gegevens. U kunt documenten toevoegen en weer verwijderen wanneer u dat wilt. De corporatie kan de gegevens alleen inzien op het moment dat u ook werkelijk een aanbieding van deze corporatie heeft. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft. Zij kunnen alleen controleren of er een document aanwezig is in uw gegevens.

Wij doen er alles aan uw documenten volgens de laatste richtlijnen te beschermen. Na een jaar verwijderen wij automatisch alle inkomensdocumenten om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een andere persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Hulp nodig?
Wij begrijpen dat niet iedereen bekend is met het toevoegen (uploaden) van documenten via een computer of mobiele telefoon. Als u hulp nodig heeft dan staat het Klantcontactcentrum van WoningNet voor u klaar. 

 


Veel gestelde vragen

Hoe kan ik mijn inkomensdocumenten toevoegen (uploaden)?
Log in en ga naar Mijn gegevens en dan het kopje Mijn documenten. Hier kunt u uw inkomensdocumenten toevoegen (uploaden). U kunt de digitale versie van uw inkomensverklaring of aanslag die u van de Belastingdienst heeft gekregen uploaden (in pdf-formaat), of een foto in jpg-, jpeg- of png-formaat. Zo kunt u bijvoorbeeld met uw smartphone een foto uploaden van uw papieren inkomensdocument. Elk document mag niet groter zijn dan 5MB. 
Wij vragen u om zelf het Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken van het document met de KopieID-app van de Rijksoverheid. Leest u ook de instructiepagina uploaden op een computer of uploaden met een mobiele telefoon.
 
Kan iedereen mijn inkomensdocumenten zien na uploaden?

Nee, alleen medewerkers van de corporatie die u een woning aanbiedt, kunnen de documenten zien om uw inkomen te controleren. Heeft u geen aanbieding, dan zijn de documenten niet op te vragen door de corporatiemedewerkers. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft. Zij kunnen alleen controleren of er een document aanwezig is in uw gegevens.

De documenten worden na een jaar automatisch verwijderd om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een ander persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Moet ik mijn inkomensdocumenten meenemen bij een woningtoewijzing?
Ja, de meeste corporaties willen bij de woningtoewijzing de originele inkomensdocumenten zien die u heeft toegevoegd aan uw inschrijfgegevens. 
Welke inkomensdocumenten moet ik uploaden?
U voegt de documenten toe die u heeft gebruikt voor het bepalen van het inkomen. Dat wil zeggen in ieder geval de meeste recente inkomensverklaring of de definitieve of voorlopige aanslag Inkomstenbelasting van de Belastingdienst. Alleen als uw huidige inkomen sterk is gedaald of gestegen kunt u daarnaast eventuele salarisstroken of uitkeringsspecificaties toevoegen. Op de Inkomenspagina vindt u meer informatie over het op te geven inkomen.

Uitleg ?

×
Historische reacties

Op dinsdag 24 september 2019 gaan we over op een nieuw systeem. Hierdoor is het vanaf 17 september niet meer mogelijk uw historische reacties in te zien. Lees in dit nieuwsbericht wat dit voor u betekent.

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.